Wyrok NSA z dnia 13 września 2024 r., sygn. I FSK 938/23
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Marek Olejnik, Sędzia NSA Małgorzata Niezgódka-Medek, Sędzia WSA del. Włodzimierz Gurba (sprawozdawca), Protokolant Adam Goliasz, po rozpoznaniu w dniu 13 września 2024 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Warszawie od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 9 listopada 2022 r., sygn. akt III SA/Wa 390/22 w sprawie ze skargi A. S.A. w likwidacji z siedzibą w W. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Warszawie z dnia 2 grudnia 2021 r. nr 1401-IOV-1.4103.82.2021.AGI w przedmiocie rozliczenia podatku od towarów i usług za czerwiec i lipiec 2014 r. 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Warszawie na rzecz A. S.A. w likwidacji z siedzibą w W. kwotę 11.250 (jedenaście tysięcy dwieście pięćdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
1. Zaskarżonym wyrokiem z 9 listopada 2022 r., sygn. akt III SA/Wa 390/22, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie (dalej jako "WSA, Sąd pierwszej instancji"), działając na podstawie art. 145 § 1 pkt 1 lit. c) ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. z 2022 r. poz. 329 ze zm., dalej jako "P.p.s.a."), po rozpoznaniu skargi A.S.A. w likwidacji z siedzibą w W. (dalej jako "Strona, Spółka, Podatnik, Skarżąca") na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Warszawie (dalej jako "Organ, DIAS") z 2 grudnia 2021 r. w przedmiocie rozliczenia podatku od towarów i usług za czerwiec i lipiec 2014 r uchylił zaskarżoną decyzję.
Wskazany wyrok i inne orzeczenia sądów administracyjnych powołane w niniejszym uzasadnieniu są dostępne w internetowej Centralnej Bazie Orzeczeń Sądów Administracyjnych, dalej zwanej też CBOSA, pod adresem "orzeczenia.nsa.gov.pl".
2.1. Jak wynika z przedstawionego przez Sąd pierwszej instancji stanu faktycznego Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa-Ursynów (dalej jako "NUS, organ pierwszej instancji") postanowieniem z dnia 18 stycznia 2016 r. wszczął wobec Spółki postępowanie podatkowe w sprawie określenia prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług za czerwiec i lipiec 2014 r. NUS ustalił, że w okresie objętym postępowaniem przedmiotem działalności Spółki była hurtowa sprzedaż telefonów komórkowych. Ponadto, na podstawie analizy przedłożonych dokumentów źródłowych, w tym rejestrów zakupu oraz faktur VAT, NUS ustalił, iż Spółka w czerwcu i lipcu 2014 r. udokumentowała zakup i sprzedaż telefonów komórkowych w postaci transakcji nabycia i sprzedaży towarów. W ocenie NUS faktury wystawione na rzecz Spółki nie stanowiły jednak podstawy do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z nich wynikający. Zdaniem organu, otrzymane faktury nie obejmowały bowiem prawdziwych zdarzeń gospodarczych między wskazanymi w fakturze sprzedawcą i nabywcą. Z kolei odnośnie do faktur sprzedażowych NUS uznał, iż podatek podlega zapłacie, zgodnie z art. 108 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2011 r. nr 177, poz. 1054 z późn. zm.; dalej jako "u.p.t.u"). Przyjął również, że Spółka świadomie uczestniczyła w łańcuchu podmiotów biorących udział w transakcjach karuzelowych. W każdym z łańcuchów dostaw występowały podmioty pełniące role znikających podatników, buforów oraz spółka pełniąca rolę bufora w przypadku sprzedaży towarów na terenie kraju.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
