Wyrok NSA z dnia 7 października 2024 r., sygn. I FSK 158/21
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Izabela Najda-Ossowska (sprawozdawca), Sędzia NSA Danuta Oleś, Sędzia WSA del. Włodzimierz Gurba, Protokolant Katarzyna Wojnarska, po rozpoznaniu w dniu 20 września 2024 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej P. sp. z o.o. z siedzibą w W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 24 sierpnia 2020 r., sygn. akt I SA/Gl 167/20 w sprawie ze skargi P. sp. z o.o. z siedzibą w W. na decyzję Naczelnika Śląskiego Urzędu Celno-Skarbowego w Katowicach z dnia 13 grudnia 2019 r., nr [...] w przedmiocie określenia zobowiązania podatkowego oraz nadwyżki podatku naliczonego nad należnym w podatku od towarów i usług za okres od stycznia do grudnia 2014 r. 1) uchyla zaskarżony wyrok w całości, 2) uchyla decyzję Naczelnika Śląskiego Urzędu Celno-Skarbowego w Katowicach z dnia 13 grudnia 2019 r., nr [...], oraz poprzedzająca ją decyzję Naczelnika Śląskiego Urzędu Celno-Skarbowego w Katowicach z dnia 19 lipca 2019 r. znak: [...], 3) umarza postępowanie podatkowe w sprawie, 4) zasądza od Naczelnika Śląskiego Urzędu Celno-Skarbowego w Katowicach na rzecz P. sp. z o.o. z siedzibą w W. kwotę 35.051 (słownie: trzydzieści pięć tysięcy pięćdziesiąt jeden) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania za obie instancje.
Uzasadnienie
1. Zaskarżonym wyrokiem z 24 sierpnia 2020 r., sygn. akt I SA/Gl 167/20, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach (dalej: WSA/Sąd pierwszej instancji) oddalił skargę P. Sp. z o.o. z siedzibą w W. (dalej: Skarżąca/Spółka) na decyzję Naczelnika Śląskiego Urzędu Celno-Skarbowego w Katowicach (dalej: Organ) z 13 grudnia 2019 r. w przedmiocie podatku od towarów i usług za miesiące od stycznia do grudnia 2014 roku.
2. Sąd pierwszej instancji w zaskarżonym wyroku podzielił stanowisko Organu, że Spółka na podstawie kontraktu z 11 lipca 2013 r. świadczyła kompleksową usługę, ponieważ jej przedmiotem nie było wiele świadczeń cząstkowych tylko jedno kompleksowe świadczenie zmierzające do zachowania stanu drogi/autostrady na określonym poziomie gwarantującym bezpieczny, płynny i wygodny przejazd. Odwołał się w tym zakresie do stanowiska zaprezentowanego w wyroku NSA z 17 kwietnia 2019 r. sygn. akt I FSK 494/17. Powołał się na niesporne okoliczności faktyczne, z których wynikało, że Skarżąca jako lider konsorcjum realizowała zadanie pod nazwą "bieżące i zimowe (kompleksowe) utrzymanie autostrady [...]", które obejmowało liczne czynności klasyfikowane jako usługi: odśnieżania i usuwania oblodzeń, usuwania chwastów, usługi dotyczące trawników, sprzątania ulic, odbioru ścieków, usuwania odpadów, czyszczenia, sprzątania i usługi ekologiczne (opodatkowane stawką VAT 8%) oraz usługi: kontroli dróg, usługi w zakresie konserwacji publicznych instalacji oświetleniowych i sygnalizatorów, roboty naprawy dróg, roboty odwadniające oraz usługi w zakresie eksploatacji mostów (opodatkowane stawką VAT 23%). Spółka rozliczała się za okresy miesięczne ryczałtem, stosując stawki VAT 8% i 23%. Wymienione wyżej czynności służyły jednemu celowi - utrzymaniu odpowiedniego standardu autostrady (drogi), umożliwiając ich wykorzystanie zgodnie z przeznaczeniem. W ocenie WSA pozwala to uznać, że wszystkie opisane czynności składają się na jedną usługę, kompleksowego utrzymania autostrady (drogi) w odpowiednim standardzie.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
