Postanowienie NSA z dnia 4 marca 2025 r., sygn. II GZ 92/25
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Gabriela Jyż po rozpoznaniu w dniu 4 marca 2025 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej zażalenia R. D. w D., I. na postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 18 grudnia 2024 r., sygn. akt VI SA/Wa 3604/24 w zakresie odmowy wstrzymania wykonania zaskarżonej decyzji w sprawie ze skargi R. D. w D., I. na decyzję Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 23 sierpnia 2024 r., nr LOB.501.501.2024.ULC.2 w przedmiocie kary pieniężnej za przekazanie przez przewoźnika nieprawdziwej informacji dotyczącej lotu postanawia: oddalić zażalenie.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, postanowieniem z dnia 18 grudnia 2024 r., odmówił R. D. w D. wstrzymania wykonania objętej jego skargą decyzji Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 23 sierpnia 2024 r., w przedmiocie kary pieniężnej za przekazanie przez przewoźnika nieprawdziwej informacji dotyczącej lotu.
Sąd I instancji wskazał, że we wniesionej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie skardze strona zawarła wniosek o wstrzymanie zaskarżonej decyzji. Skarżąca argumentowała, że zostało na nią nałożonych, poza tą sprawą, również 74 innych decyzji, nakładających kary pieniężne w łącznej wysokości 1.341.000 złotych, co stanowi dla strony znaczącą kwotę. Podkreśliła również, że z uwagi na fakt bycia spółką prawa irlandzkiego, ewentualny zwrot wyegzekwowanych kwot w razie uchylenia zaskarżonej decyzji może prowadzić do zaistnienia po jej stronie straty materialnej spowodowanej koniecznością co najmniej dwukrotnego przewalutowania zwracanej jej kwoty. Strona wskazał również, że o zasadności przyznania ochrony tymczasowej świadczy również toczenie się innych postępowań administracyjnych – w sprawach nakładania kar za nieprzekazywanie danych PNR w początkowym okresie implementowania do polskiego porządku prawnego Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/681 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie wykorzystywania danych dotyczących przelotu pasażera (danych PNR) w celu zapobiegania przestępstwom terrorystycznym i poważnej przestępczości, ich wykrywania, prowadzenia postępowań przygotowawczych w ich sprawie i ich ścigania (Dz. U. UE. L. z 2016 r. Nr 119, str. 132), i budowania systemów informatycznych służących przekazywaniu danych, których wysokość szacunkowo dla całej branży lotniczej ma wynosić 3.600.000.000 złotych (według stanu na marzec 2023 r.). Strona podniosła ponadto, że nawet hipotetyczne wydanie korzystnego dla niej rozstrzygnięcia tut. Sądu nie będzie mogło być wynagrodzone przez późniejszy zwrot spełnionego lub wyegzekwowanego świadczenia, ani też nie przyczyni się w żaden sposób do przywrócenia kondycji finansowej do stanu pierwotnego.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
