do góry
Bezpłatny dostęp na 30 dni do INFORFK skorzystaj
Pobieranie danych...
Powrót do menu głównego
 
drukuj pomniejsz czcionkę pomniejsz czcionkę powiększ czcionkę

Monitor Księgowego 1/2021, data dodania: 11.12.2020

Porada aktualna na dzień 08-12-2021

Jakie wydatki można wpisywać do pkpir w trakcie zawieszenia działalności z powodu COVID-19

PROBLEM

W związku z epidemią COVID-19 od 1 stycznia 2021 r. musiałem zawiesić działalność gospodarczą. Mimo zawieszenia działalności będę w tym czasie musiał płacić raty za samochód ciężarowy wzięty w leasing operacyjny, abonament za telefon firmowy oraz opłaty za prowadzenie rachunku firmowego. Czy takie wydatki mogę wpisywać w tym czasie do pkpir?

RADA

Tak, w okresie zawieszenia działalności gospodarczej może Pan ewidencjonować w pkpir wydatki , o których mowa w pytaniu. Szczegóły - w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

W okresie zawieszenia działalności gospodarczej przedsiębiorca nie może rozliczać w kosztach wydatków związanych z bieżącym prowadzeniem działalności gospodarczej. Rozliczenie tego typu wydatków w kosztach świadczy o wykonywaniu działalności gospodarczej. Inaczej jest z wydatkami wynikającymi z długoterminowych umów podpisanych przed zawieszeniem działalności. Tego rodzaju wydatki przedsiębiorca może zaliczać do kosztów, a co za tym idzie ewidencjonować w pkpir. Wynika to z tego, że w okresie zawieszenia działalności gospodarczej przedsiębiorca ma obowiązek regulować zobowiązania powstałe przed datą zawieszenia (art. 25 ust. 2 pkt 2 ustawy - Prawo przedsiębiorców). Przykładem są m.in. czynsze z długoterminowych umów najmu, dzierżawy czy leasingu, abonament za telefon czy opłaty za prowadzenie rachunku firmowego.

Przykład

Podatnik prowadzi indywidualną działalność gospodarczą opodatkowaną według zasad ogólnych. W okresie od 1 stycznia 2021 r. do 31 lipca 2021 r. zawiesił wykonywanie działalności gospodarczej. W okresie zawieszenia prowadzi pkpir. W każdym miesiącu okresu zawieszenia podatnik może ująć w pkpir:

  • miesięczną ratę z trzyletniej umowy leasingu operacyjnego samochodu ciężarowego, która została podpisana na okres od 1 września 2019 r. do 31 sierpnia 2022 r. - wartość netto raty: 4500 zł,

  • abonament za telefon firmowy z dwuletniej umowy podpisanej na okres od 1 września 2019 r. do 31 sierpnia 2021 r. - wartość abonamentu to 52 zł,

  • opłatę za prowadzenie rachunku bankowego w wysokości 10 zł na podstawie umowy podpisanej w 2015 r.

Zapis w pkpir - styczeń 2021 r.

Lp.

Data zdarzenia gospodarczego

Nr dowodu

księgowego

Opis zdarzenia gospodarczego

Pozostałe przychody

Pozostałe wydatki

gr

gr

1

2

3

6

8

13

1

15.01.2021

WB 1/01/2021

Opłata za rachunek bankowy

10

00

2

19.01.2021

F 34/01/2021

Rata leasingowa samochodu

4500

00

3

20.01.2021

Faktura nr 514133/2021

Abonament za telefon

52

00

Podstawa prawna:

  • art. 22 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz. U. z 2020 r., poz. 1426; ost. zm. Dz.U. z 2020 r. poz. 2127

  • art. 25 ust. 2 pkt 1 ustawy z 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców - j.t. Dz.U. z 2019 r. poz. 1292; ost.zm. Dz.U. z 2020 r. poz. 1086

Grzegorz Ziółkowski

doradca podatkowy, właściciel kancelarii doradztwa podatkowego, autor licznych publikacji z dziedziny podatków oraz komentarza do PIT wydanego przez INFOR PL

Jeżeli w tym artykule nie znalazłeś rozwiązania swojego problemu – napisz redakcja2@inforfk.pl

Potrzebujesz pomocy?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od IFK Platforma Księgowych
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK