ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROZWOJU I FINANSÓW1)
z dnia 19 września 2017 r.
w sprawie sposobu przesyłania deklaracji i podań oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone
( ostatnia zmiana: Dz.U. z 2024 r., poz. 206)
Na podstawie art. 3b § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383) zarządza się, co następuje:
§ 1. [Zakres regulacji] Rozporządzenie określa:
1) sposób przesyłania deklaracji i podań za pomocą środków komunikacji elektronicznej;
2) rodzaje podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone poszczególne typy deklaracji lub podań.
§ 2. [Przesyłanie deklaracji, podań i wniosków] 1. Deklaracje i podania mogą być przesyłane:
1) za pomocą oprogramowania interfejsowego dostępnego na stronie, której adres jest podany w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych [1] , albo
2) [2] (uchylony)
3) przez Platformę Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych.
2. Informacja o zmianach we wniosku o zastosowanie karty podatkowej lub likwidacji prowadzonej działalności (PIT-16Z/PIT-16ZS) oraz zgłoszenie rejestracyjne w zakresie podatku od towarów i usług (VAT-R) mogą być przesyłane również przez Centralną Ewidencję i Informację o Działalności Gospodarczej.
3. Roczne obliczenie podatku przez organ rentowy (PIT-40A) lub informacja o dochodach uzyskanych od organu rentowego (PIT-11A) [3] są przesyłane przez organy rentowe, o których mowa w art. 34 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2647, z późn. zm.), za pomocą oprogramowania interfejsowego udostępnionego temu organowi przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych, zabezpieczonego dedykowanym certyfikatem wystawionym przez urząd obsługujący tego ministra, wydanym organowi rentowemu.
4. [4] Zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) (PIT-36) i (PIT-37) składane do organów, którym uprawnienia organów podatkowych nadano na podstawie art. 13a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, mogą być przesyłane za pomocą oprogramowania interfejsowego, w przypadku jego udostępnienia przez te organy w systemach teleinformatycznych tych organów.
§ 3. [Udostępnianie struktury logicznej urzędowego poświadczenia odbioru deklaracji lub podania] [5] 1. Dowodem złożenia deklaracji i podań jest urzędowe poświadczenie odbioru wytworzone i udostępnione nadawcy przez system teleinformatyczny po uprzednim przeprowadzeniu prawidłowej weryfikacji struktury logicznej, poprawności danych i podpisu elektronicznego.
2. Struktura logiczna urzędowego poświadczenia odbioru deklaracji i podań przesyłanych w sposób, o którym mowa w § 2 ust. 1, jest udostępniana w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych.
3. Struktura logiczna urzędowego poświadczenia odbioru zeznań przesyłanych za pomocą oprogramowania interfejsowego udostępnionego w systemach teleinformatycznych, o których mowa w § 2 ust. 4, jest udostępniana w tych systemach teleinformatycznych.
§ 4. [Podpisy] [6] Deklaracje i podania mogą być opatrywane:
1) kwalifikowanym podpisem elektronicznym, jeżeli są przesyłane w sposób, o którym mowa w § 2 ust. 1-3, albo
2) podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą certyfikatu celnego, jeżeli są przesyłane przez Platformę Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych, albo
3) podpisem zaufanym albo podpisem osobistym, jeżeli są przesyłane przez:
a) Centralną Ewidencję i Informację o Działalności Gospodarczej albo
b) Platformę Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych, albo
4) szczególnym podpisem elektronicznym zapewniającym autentyczność zeznań, jeżeli są przesyłane za pomocą oprogramowania interfejsowego udostępnionego w systemach teleinformatycznych, o których mowa w § 2 ust. 4, albo
5) innym podpisem elektronicznym zapewniającym autentyczność deklaracji i podań, jeżeli są przesyłane w sposób, o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt 1 i 3.
§ 5. [Podpis elektroniczny, o którym mowa w § 4 pkt 1] 1. Podpisem elektronicznym, o którym mowa w § 4 pkt 1, mogą być opatrywane wszystkie rodzaje deklaracji i podań.
2. [7] Oświadczenie o przekazaniu lub wycofaniu zgody na przekazanie 1,5% podatku należnego na rzecz organizacji pożytku publicznego (PIT-OP) może być opatrywane podpisem elektronicznym, o którym mowa w § 4 pkt 1, jeżeli jest przesyłane przez podatnika.
§ 6. [8] (uchylony).
§ 7. [9] (uchylony).
§ 8. [Podpis elektroniczny, o którym mowa w § 4 pkt 2] Podpisem elektronicznym, o którym mowa w § 4 pkt 2 [10] , mogą być opatrywane:
1) deklaracja w sprawie podatku akcyzowego (AKC-4/AKC-4zo) wraz z załącznikami;
2) deklaracja w sprawie podatku akcyzowego od nabycia wewnątrzwspólnotowego energii elektrycznej (AKC-EN);
3) deklaracja w sprawie podatku akcyzowego od wyrobów węglowych (AKC-WW/AKC-WWn);
4) deklaracja w sprawie podatku akcyzowego od suszu tytoniowego (AKC-ST/AKC-STn);
5) deklaracja w sprawie podatku akcyzowego od nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów gazowych (z wyłączeniem gazu do napędu silników spalinowych) (AKC-WG);
6) deklaracja w sprawie przedpłaty podatku akcyzowego (AKC-PA);
7) deklaracja uproszczona w sprawie podatku akcyzowego od nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych objętych stawką podatku akcyzowego inną niż stawka zerowa (AKC-UA);
8) deklaracja uproszczona w sprawie podatku akcyzowego od samochodów osobowych (AKC-US);
9) deklaracja o wysokości podatku akcyzowego pobranego i wpłaconego przez płatnika (AKC-P);
9a) kwartalna deklaracja w sprawie podatku akcyzowego od wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od podatku akcyzowego i zerową stawką podatku akcyzowego (AKC-KZ);
9b) (uchylony);
10) zgłoszenie o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych niewymienionych w załączniku nr 2 do ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, na potrzeby wykonywanej na terytorium kraju działalności gospodarczej;
10a) zgłoszenie o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, przemieszczanych na terytorium kraju w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego w celu wprowadzenia ich do składu podatkowego;
11) (uchylony);
12) (uchylony);
12a) zgłoszenie rejestracyjne uproszczone w zakresie podatku akcyzowego/zgłoszenie o zaprzestaniu wykonywania czynności, o których mowa w art. 16b ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (AKC-RU/AKC-ZU);
12b) wstępne zapotrzebowanie na banderole podatkowe i legalizacyjne;
13) wniosek o wydanie banderol podatkowych lub sprzedaż banderol legalizacyjnych oraz o wydanie upoważnienia do odbioru banderol;
14) deklaracja dla podatku od gier przeznaczona dla wszystkich podatników podatku od gier z wyłączeniem podatników w pokerze rozgrywanym w formie turnieju gry pokera (POG-5);
15) deklaracja dla podatku od gier przeznaczona dla płatników podatku od gier urządzających turniej gry pokera (POG-P);
16) informacja o dopłatach w grach liczbowych, loteriach pieniężnych i grze telebingo (GHD-1);
17) podania w sprawach dotyczących podatku akcyzowego oraz podatku od gier;
18) deklaracja o należnych kwotach podatku od towarów i usług w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 103 ust. 5a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (VAT-14);
19) deklaracja w sprawie podatku od wydobycia niektórych kopalin w zakresie miedzi i srebra (KOP-MS);
20) deklaracja w sprawie podatku od wydobycia niektórych kopalin w zakresie ropy naftowej i gazu ziemnego (KOP-RG);
21) informacja w sprawie opłaty paliwowej (OPAL);
22) informacja w sprawie opłaty emisyjnej (OEMIS).
§ 9. [Skład podpisu elektronicznego, o którym mowa w § 4 pkt 2] Podpis elektroniczny, o którym mowa w § 4 pkt 2 [11] , jest oparty na zestawie unikalnych danych w postaci elektronicznej dotyczących podatnika lub płatnika przesyłającego deklarację lub podanie:
1) imieniu (pierwszym);
2) nazwisku;
3) adresie poczty elektronicznej;
4) 17-znakowym numerze identyfikacyjnym nadawanym podczas rejestracji w Systemie Informacyjnym Skarbowo-Celnym.
§ 10. [Podpis elektroniczny, o którym mowa w § 4 pkt 3] Podpisem elektronicznym, o którym mowa w § 4 pkt 3 [12] , mogą być opatrywane, przesyłane przez:
1) (uchylony);
2) Centralną Ewidencję i Informację o Działalności Gospodarczej:
a) (uchylona),
b) zgłoszenie rejestracyjne w zakresie podatku od towarów i usług (VAT-R),
c) informacja o zmianach we wniosku o zastosowanie karty podatkowej lub likwidacji prowadzonej działalności (PIT-16Z/PIT-16ZS);
3) Platformę Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych:
a) zgłoszenie rejestracyjne uproszczone w zakresie podatku akcyzowego/zgłoszenie o zaprzestaniu wykonywania czynności, o których mowa w art. 16b ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (AKC-RU/AKC-ZU),
aa) deklaracja w sprawie podatku akcyzowego (AKC-4/AKC-4zo) wraz z załącznikami,
ab) deklaracja w sprawie podatku akcyzowego od nabycia wewnątrzwspólnotowego energii elektrycznej (AKC-EN),
ac) deklaracja w sprawie podatku akcyzowego od wyrobów węglowych (AKC-WW/AKC-WWn),
ad) deklaracja w sprawie podatku akcyzowego od suszu tytoniowego (AKC-ST/AKC-STn),
ae) deklaracja w sprawie podatku akcyzowego od nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów gazowych (z wyłączeniem gazu do napędu silników spalinowych) (AKC-WG),
af) deklaracja w sprawie przedpłaty podatku akcyzowego (AKC-PA),
b) deklaracja uproszczona w sprawie podatku akcyzowego od samochodów osobowych (AKC-US),
ba) kwartalna deklaracja w sprawie podatku akcyzowego od wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od podatku akcyzowego i zerową stawką podatku akcyzowego (AKC-KZ),
bb) wstępne zapotrzebowanie na banderole podatkowe i legalizacyjne,
bc) zgłoszenie o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych niewymienionych w załączniku nr 2 do ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, na potrzeby wykonywanej na terytorium kraju działalności gospodarczej,
bd) zgłoszenie o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, przemieszczanych na terytorium kraju w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego w celu wprowadzenia ich do składu podatkowego,
be) deklaracja uproszczona w sprawie podatku akcyzowego od nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych objętych stawką podatku akcyzowego inną niż stawka zerowa (AKC-UA),
bf) deklaracja o wysokości podatku akcyzowego pobranego i wpłaconego przez płatnika (AKC-P),
bg) deklaracja w sprawie podatku od wydobycia niektórych kopalin w zakresie miedzi i srebra (KOP-MS),
bh) deklaracja w sprawie podatku od wydobycia niektórych kopalin w zakresie ropy naftowej i gazu ziemnego (KOP-RG),
bi) informacja w sprawie opłaty paliwowej (OPAL),
c) wniosek o wydanie banderol podatkowych lub sprzedaż banderol legalizacyjnych oraz o wydanie upoważnienia do odbioru banderol,
d) podania w sprawach dotyczących podatku akcyzowego.
§ 10a.[Opatrzenie zeznania o wysokości osiągniętego zysku z prowadzonej działalności szczególnym podpisem elektronicznym] [13] Podpisem elektronicznym, o którym mowa w § 4 pkt 4, mogą być opatrywane zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) (PIT-36) i (PIT-37).
§ 10b. [Dane składające się na szczególny podpis elektroniczny] [14] Podpis elektroniczny, o którym mowa w § 4 pkt 4, jest oparty na zestawie unikalnych danych w postaci elektronicznej dotyczących podatnika przesyłającego zeznanie, obejmującym:
1) właściwy dla podatnika identyfikator podatkowy (NIP albo numer PESEL) albo unikalny identyfikator użytkownika przypisany do niego w systemie teleinformatycznym, o którym mowa w § 2 ust. 4;
2) imię (pierwsze);
3) nazwisko;
4) datę urodzenia;
5) dane dodatkowe:
a) wysokość przychodu wykazanego odpowiednio w:
- zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) (PIT-36),
- zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) (PIT-37)
- za rok podatkowy o dwa lata wcześniejszy niż rok przesyłania zeznań albo wartość „0” (zero), gdy za ten rok podatkowy nie złożono żadnego z wymienionych zeznań za pomocą oprogramowania interfejsowego udostępnionego w systemie teleinformatycznym, o którym mowa w § 2 ust. 4, albo
b) umożliwiający przyporządkowanie do osoby podpisującej wynik użycia danych wytworzonych w systemie teleinformatycznym, o którym mowa w § 2 ust. 4, w szczególności zawartych w personalizowanej karcie mikroprocesorowej przypisanej każdemu użytkownikowi tego systemu.
§ 11. [Podpis elektroniczny, o którym mowa w § 4 pkt 5] Podpisem elektronicznym, o którym mowa w § 4 pkt 5, mogą być opatrywane, odpowiednio, przez podatnika będącego osobą fizyczną, płatnika będącego osobą fizyczną lub podmiot będący osobą fizyczną:
1) deklaracja dla podatku od towarów i usług/Value added tax return/Erklärung für Mehrwertsteuer (VAP-1);
2) deklaracje o podatku od towarów i usług:
a) (VAT-8),
b) (VAT-9M);
3) deklaracja o podatku od towarów i usług od wewnątrzwspólnotowego nabycia nowych środków transportu (VAT-10);
4) deklaracja o podatku od towarów i usług od wewnątrzwspólnotowej dostawy nowych środków transportu (VAT-11);
5) skrócona deklaracja dla podatku od towarów i usług w zakresie usług taksówek osobowych opodatkowanych w formie ryczałtu (VAT-12);
6) informacja o wewnątrzwspólnotowym nabyciu środka transportu (VAT-23);
7) informacja o pojazdach samochodowych wykorzystywanych wyłącznie do działalności gospodarczej (VAT-26);
8) (uchylony);
9) informacja podsumowująca o dokonanych wewnątrzwspólnotowych transakcjach i przemieszczeniach towarów w procedurze magazynu typu call-off stock (VAT-UE);
10) korekta informacji podsumowującej o dokonanych wewnątrzwspólnotowych transakcjach i przemieszczeniach towarów w procedurze magazynu typu call-off stock (VAT-UEK);
11) deklaracja w sprawie podatku od czynności cywilnoprawnych (PCC-3);
12) informacja o pozostałych podatnikach (PCC-3/A);
13) zeznanie podatkowe o nabyciu rzeczy lub praw majątkowych (SD-3);
14) informacja o pozostałych podatnikach (SD-3/A);
15) zgłoszenie o nabyciu własności rzeczy lub praw majątkowych (SD-Z2);
16) zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty): [15]
a) (PIT-36),
b) (PIT-36S),
c) (PIT-36L),
d) (PIT-36LS),
e) (PIT-37),
f) (PIT-38),
g) (PIT-39);
17) [16] zeznanie o wysokości osiągniętego dochodu z zagranicznej jednostki kontrolowanej i należnego podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT-CFC);
18) [17] zeznanie o wysokości uzyskanego przychodu, wysokości dokonanych odliczeń i należnego ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych (PIT-28);
18a) [18] zeznanie o wysokości uzyskanego przychodu, wysokości dokonanych odliczeń i należnego ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych (PIT-28S);
19) (uchylony);
20) (uchylony);
21) deklaracja roczna o zaliczkach na podatek dochodowy (PIT-4R);
22) deklaracja roczna o zryczałtowanym podatku dochodowym (PIT-8AR);
23) informacja o niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych (PIT-8C);
24) informacja o przychodach z innych źródeł oraz o dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (PIT-11);
25) informacja o wysokości przychodu (dochodu) uzyskanego przez osoby fizyczne niemające w Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania (IFT-1/IFT-1R);
25a) informacja o cenach transferowych w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (TPR-P);
26) informacja o zmianach we wniosku o zastosowanie karty podatkowej lub likwidacji prowadzonej działalności (PIT-16Z/PIT-16ZS);
27) [19] oświadczenie o przekazaniu lub wycofaniu zgody na przekazanie 1,5% podatku należnego na rzecz organizacji pożytku publicznego (PIT-OP);
28) (uchylony);
29) (uchylony);
30) deklaracja w sprawie podatku akcyzowego (AKC-4/AKC-4zo) wraz z załącznikami;
31) deklaracja w sprawie podatku akcyzowego od nabycia wewnątrzwspólnotowego energii elektrycznej (AKC-EN);
32) deklaracja w sprawie podatku akcyzowego od wyrobów węglowych (AKC-WW/AKC-WWn);
33) deklaracja w sprawie podatku akcyzowego od suszu tytoniowego (AKC-ST/AKC-STn);
34) deklaracja w sprawie podatku akcyzowego od nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów gazowych (z wyłączeniem gazu do napędów silników spalinowych) (AKC-WG);
35) deklaracja w sprawie przedpłaty podatku akcyzowego (AKC-PA);
36) deklaracja uproszczona w sprawie podatku akcyzowego od nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych objętych stawką podatku akcyzowego inną niż stawka zerowa (AKC-UA);
37) deklaracja uproszczona w sprawie podatku akcyzowego od samochodów osobowych (AKC-US);
37a) zgłoszenie rejestracyjne uproszczone w zakresie podatku akcyzowego/zgłoszenie o zaprzestaniu wykonywania czynności, o których mowa w art. 16b ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (AKC-RU/AKC-ZU);
38) deklaracja o wysokości podatku akcyzowego pobranego i wpłaconego przez płatnika (AKC-P);
38a) kwartalna deklaracja w sprawie podatku akcyzowego od wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od podatku akcyzowego i zerową stawką podatku akcyzowego (AKC-KZ);
38b) (uchylony);
39) zgłoszenie o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych niewymienionych w załączniku nr 2 do ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, na potrzeby wykonywanej na terytorium kraju działalności gospodarczej;
39a) zgłoszenie o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, przemieszczanych na terytorium kraju w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego w celu wprowadzenia ich do składu podatkowego;
39b) wstępne zapotrzebowanie na banderole podatkowe i legalizacyjne;
40) wniosek o wydanie banderol podatkowych lub sprzedaż banderol legalizacyjnych oraz o wydanie upoważnienia do odbioru banderol;
40a) podania w sprawach dotyczących podatku akcyzowego;
41) deklaracja w sprawie podatku od wydobycia niektórych kopalin w zakresie miedzi i srebra (KOP-MS);
42) deklaracja w sprawie podatku od wydobycia niektórych kopalin w zakresie ropy naftowej i gazu ziemnego (KOP-RG);
43) informacja dotycząca funkcjonowania podmiotu urządzającego i prowadzącego działalność w zakresie gier hazardowych (IGH-1);
44) informacja w sprawie opłaty paliwowej (OPAL);
45) informacja w sprawie opłaty emisyjnej (OEMIS);
46) deklaracja o wysokości daniny solidarnościowej;
47) [20] deklaracja o wysokości dochodu z niezrealizowanych zysków i należnego podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT-NZ);
48) [21] deklaracja o wysokości dochodu z niezrealizowanych zysków osiągniętego przez przedsiębiorstwo w spadku i należnego podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT-NZS);
49) informacja o dzieciach uprawniających podatnika do ulgi dla rodzin 4+ (PIT-DZ);
50) informacja o kosztach uzyskania przychodów poniesionych na działalność sportową, kulturalną oraz wspierającą szkolnictwo wyższe i naukę (PIT-CSR/PIT-CSRS);
51) informacja o kosztach uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację (PIT-RB/PIT-RBS);
52) deklaracja o wysokości składki na ubezpieczenie zdrowotne, zapłaconej i odliczonej od karty podatkowej w poszczególnych miesiącach roku podatkowego (PIT-16A).
§ 12. [Skład podpisu elektronicznego, o którym mowa w § 4 pkt 5] 1. Podpis elektroniczny, o którym mowa w § 4 pkt 5, zapewniający autentyczność deklaracji, o której mowa w § 11 pkt 1, jest oparty na zestawie unikalnych danych w postaci elektronicznej dotyczących podatnika przesyłającego deklarację:
1) numerze identyfikacyjnym nadanym na potrzeby wykonywanych na terytorium kraju usług międzynarodowego przewozu drogowego (VAP);
2) kwocie podstawy opodatkowania wykazanej w poz. 20 deklaracji, o której mowa w § 11 pkt 1, ostatnio złożonej za kwartał poprzedzający kwartał, za który jest przesyłana deklaracja, albo wartość „0” (zero), w przypadku gdy deklaracja jest przesyłana po raz pierwszy lub gdy deklaracja nie została złożona za poprzedni kwartał;
3) kwocie podatku podlegającej wpłacie do urzędu skarbowego wykazanej w poz. 22 deklaracji, o której mowa w § 11 pkt 1, ostatnio złożonej za kwartał poprzedzający kwartał, za który jest przesyłana deklaracja, albo wartość „0” (zero), w przypadku gdy deklaracja jest przesyłana po raz pierwszy lub gdy deklaracja nie została złożona za poprzedni kwartał.
2. Podpis elektroniczny, o którym mowa w § 4 pkt 5, zapewniający autentyczność deklaracji i podań, o których mowa w § 11 pkt 2-7, 9-18a, 21-27, 30-38a i 39-52, jest oparty na zestawie unikalnych danych w postaci elektronicznej dotyczących podatnika, płatnika lub podmiotu przesyłającego deklarację lub podanie:
1) identyfikatorze podatkowym NIP albo identyfikatorze podatkowym numer PESEL;
2) imieniu (pierwszym);
3) nazwisku;
4) dacie urodzenia;
5) [22] wysokości przychodu wykazanego odpowiednio w:
a) zeznaniu o wysokości uzyskanego przychodu, wysokości dokonanych odliczeń i należnego ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych (PIT-28),
b) zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) (PIT-36),
c) zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) (PIT-36L),
d) zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) (PIT-37),
e) zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) (PIT-38),
f) zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) (PIT-39),
g) rocznym obliczeniu podatku przez organ rentowy (PIT-40A)
- za rok podatkowy o dwa lata wcześniejszy niż rok przesyłania deklaracji lub podań albo wartość „0” (zero), gdy za ten rok podatkowy nie złożono żadnego z wymienionych zeznań lub obliczeń.
§ 13. [Przesyłanie deklaracji i podań, o których mowa w § 8 i § 11] 1. Deklaracje i podania, opatrywane podpisami elektronicznymi, o których mowa w § 4 pkt 2 i 5 [23] , przesyła się, stosując:
1) reguły kontroli poprawności danych deklaracji i podań,
2) opis sposobu weryfikacji poprawności urzędowego poświadczenia odbioru i integralności deklaracji i podań,
3) specyfikację oprogramowania interfejsowego służącego do złożenia deklaracji i podań
- dostępne na stronie, której adres jest podany w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych [24] .
2. [25] (uchylony).
§ 14. [Udostępnianie struktur logicznych podpisów elektronicznych, o których mowa w § 4 pkt 2, 4 i 5] [26] 1. Struktury logiczne podpisów elektronicznych, o których mowa w § 4 pkt 2 i 5, są udostępniane w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych.
2. Struktura logiczna podpisu elektronicznego, o którym mowa w § 4 pkt 4, jest udostępniana w systemach teleinformatycznych, o których mowa w § 2 ust. 4.
§ 15. [Informacje opatrywane podpisem elektronicznym, o którym mowa w § 4 pkt 3] 1. Podpisem elektronicznym, o którym mowa w § 4 pkt 3, może być opatrywana informacja o dopłatach w grach liczbowych, loteriach pieniężnych i grze telebingo (GHD-1), przesyłana za okresy rozliczeniowe, w odniesieniu do których termin złożenia informacji upływa począwszy od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
2. Podpisem elektronicznym, o którym mowa w § 4 pkt 5, mogą być opatrywane:
1) deklaracje dla podatku od towarów i usług (VAT-8, VAT-9M), przesyłane za okresy rozliczeniowe rozpoczynające się po dniu 31 lipca 2016 r.;
2) dotyczące, odpowiednio, wewnątrzwspólnotowych nabyć i wewnątrzwspólnotowych dostaw, w odniesieniu do których obowiązek podatkowy powstał po dniu 31 grudnia 2015 r.:
a) deklaracja dla podatku od towarów i usług przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu nowych środków transportu (VAT-10),
b) deklaracja dla podatku od towarów i usług od wewnątrzwspólnotowej dostawy nowego środka transportu (VAT-11);
3) skrócona deklaracja dla podatku od towarów i usług w zakresie usług taksówek osobowych opodatkowanych w formie ryczałtu (VAT-12), przesyłana za okresy rozliczeniowe rozpoczynające się po dniu 31 grudnia 2015 r.;
4) informacja dotycząca funkcjonowania podmiotu urządzającego i prowadzącego działalność w zakresie gier hazardowych (IGH-1), przesyłana począwszy za II kwartał 2017 r.
§ 16.[Przepisy uchylone] Traci moc rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu przesyłania deklaracji i podań oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone (Dz. U. poz. 2362, z 2016 r. poz. 1306 oraz z 2017 r. poz. 385 i 550).
§ 17.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 października 2017 r.
1) Obecnie działem administracji rządowej - finanse publiczne kieruje Minister Finansów, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 kwietnia 2022 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. poz. 939).
[1] § 2 ust. 1 pkt 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15 lutego 2024 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie sposobu przesyłania deklaracji i podań oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone (Dz.U. poz. 206). Zmiana weszła w życie 16 lutego 2024 r., z mocą od 15 lutego 2024 r.
[2] § 2 ust. 1 pkt 2 uchylony przez § 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15 lutego 2024 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie sposobu przesyłania deklaracji i podań oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone (Dz.U. poz. 206). Zmiana weszła w życie 16 lutego 2024 r., z mocą od 15 lutego 2024 r.
[3] § 2 ust. 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15 lutego 2024 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie sposobu przesyłania deklaracji i podań oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone (Dz.U. poz. 206). Zmiana weszła w życie 16 lutego 2024 r., z mocą od 15 lutego 2024 r.
[4] § 2 ust. 4 dodany przez § 1 pkt 1 lit. c) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15 lutego 2024 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie sposobu przesyłania deklaracji i podań oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone (Dz.U. poz. 206). Zmiana weszła w życie 16 lutego 2024 r., z mocą od 15 lutego 2024 r.
[5] § 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15 lutego 2024 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie sposobu przesyłania deklaracji i podań oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone (Dz.U. poz. 206). Zmiana weszła w życie 16 lutego 2024 r., z mocą od 15 lutego 2024 r.
[6] § 4 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15 lutego 2024 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie sposobu przesyłania deklaracji i podań oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone (Dz.U. poz. 206). Zmiana weszła w życie 16 lutego 2024 r., z mocą od 15 lutego 2024 r.
[7] § 5 ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15 lutego 2024 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie sposobu przesyłania deklaracji i podań oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone (Dz.U. poz. 206). Zmiana weszła w życie 16 lutego 2024 r., z mocą od 15 lutego 2024 r.
[8] § 6 uchylony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15 lutego 2024 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie sposobu przesyłania deklaracji i podań oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone (Dz.U. poz. 206). Zmiana weszła w życie 16 lutego 2024 r., z mocą od 15 lutego 2024 r.
[9] § 7 uchylony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15 lutego 2024 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie sposobu przesyłania deklaracji i podań oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone (Dz.U. poz. 206). Zmiana weszła w życie 16 lutego 2024 r., z mocą od 15 lutego 2024 r.
[10] § 8 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15 lutego 2024 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie sposobu przesyłania deklaracji i podań oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone (Dz.U. poz. 206). Zmiana weszła w życie 16 lutego 2024 r., z mocą od 15 lutego 2024 r.
[11] § 9 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15 lutego 2024 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie sposobu przesyłania deklaracji i podań oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone (Dz.U. poz. 206). Zmiana weszła w życie 16 lutego 2024 r., z mocą od 15 lutego 2024 r.
[12] § 10 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15 lutego 2024 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie sposobu przesyłania deklaracji i podań oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone (Dz.U. poz. 206). Zmiana weszła w życie 16 lutego 2024 r., z mocą od 15 lutego 2024 r.
[13] § 10a dodany przez § 1 pkt 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15 lutego 2024 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie sposobu przesyłania deklaracji i podań oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone (Dz.U. poz. 206). Zmiana weszła w życie 16 lutego 2024 r., z mocą od 15 lutego 2024 r.
[14] § 10b dodany przez § 1 pkt 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15 lutego 2024 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie sposobu przesyłania deklaracji i podań oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone (Dz.U. poz. 206). Zmiana weszła w życie 16 lutego 2024 r., z mocą od 15 lutego 2024 r.
[15] § 11 pkt 16 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 9 lit. a) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15 lutego 2024 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie sposobu przesyłania deklaracji i podań oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone (Dz.U. poz. 206). Zmiana weszła w życie 16 lutego 2024 r., z mocą od 15 lutego 2024 r.
[16] § 11 pkt 17 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 9 lit. b) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15 lutego 2024 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie sposobu przesyłania deklaracji i podań oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone (Dz.U. poz. 206). Zmiana weszła w życie 16 lutego 2024 r., z mocą od 15 lutego 2024 r.
[17] § 11 pkt 18 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 9 lit. c) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15 lutego 2024 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie sposobu przesyłania deklaracji i podań oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone (Dz.U. poz. 206). Zmiana weszła w życie 16 lutego 2024 r., z mocą od 15 lutego 2024 r.
[18] § 11 pkt 18a w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 9 lit. d) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15 lutego 2024 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie sposobu przesyłania deklaracji i podań oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone (Dz.U. poz. 206). Zmiana weszła w życie 16 lutego 2024 r., z mocą od 15 lutego 2024 r.
[19] § 11 pkt 27 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 9 lit. e) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15 lutego 2024 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie sposobu przesyłania deklaracji i podań oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone (Dz.U. poz. 206). Zmiana weszła w życie 16 lutego 2024 r., z mocą od 15 lutego 2024 r.
[20] § 11 pkt 47 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 9 lit. f) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15 lutego 2024 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie sposobu przesyłania deklaracji i podań oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone (Dz.U. poz. 206). Zmiana weszła w życie 16 lutego 2024 r., z mocą od 15 lutego 2024 r.
[21] § 11 pkt 48 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 9 lit. f) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15 lutego 2024 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie sposobu przesyłania deklaracji i podań oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone (Dz.U. poz. 206). Zmiana weszła w życie 16 lutego 2024 r., z mocą od 15 lutego 2024 r.
[22] § 12 ust. 2 pkt 5 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15 lutego 2024 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie sposobu przesyłania deklaracji i podań oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone (Dz.U. poz. 206). Zmiana weszła w życie 16 lutego 2024 r., z mocą od 15 lutego 2024 r.
[23] § 13 ust. 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 11 lit. a) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15 lutego 2024 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie sposobu przesyłania deklaracji i podań oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone (Dz.U. poz. 206). Zmiana weszła w życie 16 lutego 2024 r., z mocą od 15 lutego 2024 r.
[24] § 13 ust. 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 11 lit. a) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15 lutego 2024 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie sposobu przesyłania deklaracji i podań oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone (Dz.U. poz. 206). Zmiana weszła w życie 16 lutego 2024 r., z mocą od 15 lutego 2024 r.
[25] § 13 ust. 2 uchylony przez § 1 pkt 11 lit. b) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15 lutego 2024 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie sposobu przesyłania deklaracji i podań oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone (Dz.U. poz. 206). Zmiana weszła w życie 16 lutego 2024 r., z mocą od 15 lutego 2024 r.
[26] § 14 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15 lutego 2024 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie sposobu przesyłania deklaracji i podań oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone (Dz.U. poz. 206). Zmiana weszła w życie 16 lutego 2024 r., z mocą od 15 lutego 2024 r.