ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW1)
z dnia 12 kwietnia 2019 r.
w sprawie zezwoleń na wykonywanie działalności w zakresie podatku akcyzowego
Na podstawie art. 84 ust. 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 143, 1137 i 1488) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1.[Zakres regulacji] Rozporządzenie określa:
1) szczegółowy sposób wydawania, zmiany oraz cofania zezwoleń:
a) na prowadzenie składu podatkowego,
b) na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca,
c) na wykonywanie czynności w charakterze przedstawiciela podatkowego,
d) na wyprowadzanie wyrobów akcyzowych z cudzego składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy przez podatnika, o którym mowa w art. 13 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, zwanej dalej "ustawą",
e) na prowadzenie działalności jako podmiot pośredniczący,
f) na wysyłanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany wysyłający,
g) na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca;
2) wzory wniosków o wydanie zezwoleń, o których mowa w pkt 1, a także sposób dokumentowania spełnienia warunków, od których uzależnione jest wydanie danego zezwolenia.
§ 2.[Dokumenty dołączane do wniosku o wydanie zezwolenia] 1. Wniosek o wydanie zezwoleń, o których mowa w § 1 pkt 1, składa się wraz z zawartymi w tym wniosku oświadczeniami oraz wymaganymi dokumentami dotyczącymi spełnienia warunków, od których uzależnione jest wydanie danego zezwolenia.
2. Dokumenty, o których mowa w ust. 1, powinny być dołączone w oryginale lub uwierzytelnionej kopii oraz zawierać dane aktualne w dniu składania wniosku o wydanie zezwolenia.
3. Dokumenty, o których mowa w:
1) § 5 ust. 1 pkt 3 oraz § 6 ust. 1 pkt 1, nie mogą być sporządzone wcześniej niż 3 miesiące przed dniem złożenia wniosku;
2) § 5 ust. 1 pkt 4, nie mogą być sporządzone wcześniej niż miesiąc przed dniem złożenia wniosku.
4. Dokumentów, o których mowa w ust. 1, nie dołącza się, jeżeli:
1) właściwy naczelnik urzędu skarbowego, do którego składany jest wniosek o wydanie zezwolenia, dysponuje tymi dokumentami i dane w nich zawarte są aktualne, z zastrzeżeniem ust. 3, lub
2) dane zawarte w dokumentach znajdują się w prowadzonych przez podmioty publiczne bazach danych, do których dostęp ma właściwy naczelnik urzędu skarbowego.
§ 3.[Dokumenty dołączane do wniosku o zmianę zezwolenia] 1. Wniosek o zmianę zezwoleń, o których mowa w § 1 pkt 1, składa się wraz z dokumentami wymaganymi do wydania zezwolenia, które dotyczą zmiany. Przepisy § 2 ust. 2 i 4 stosuje się odpowiednio.
2. Podmiot ubiegający się o zmianę zezwoleń, o których mowa w § 1 pkt 1 lit. a, b, f i g, w zakresie będącej przedmiotem dotychczasowej działalności grupy wyrobów akcyzowych wymienionej w art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy wskazuje rodzaje wyrobów akcyzowych, które będą przedmiotem jego działalności po zmianie zezwolenia, zgodnie z opisami zawartymi w zestawieniach zawartych we wnioskach o wydanie tych zezwoleń. W przypadku gdy przedmiotem działalności podmiotu po zmianie zezwolenia będą wyroby inne niż ujęte w zestawieniach zawartych we wnioskach o wydanie zezwoleń, należy opisać rodzaje tych wyrobów i wskazać ich klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN).
§ 4.[Ponowny wniosek o wydanie zezwolenia na czas oznaczony] 1. W przypadku zezwoleń, o których mowa w § 1 pkt 1 lit. a-f, wydanych na czas oznaczony wniosek o wydanie zezwolenia na kolejny okres stanowi wniosek o zmianę zezwolenia, jeżeli został złożony nie później niż 3 miesiące przed upływem terminu ważności zezwolenia.
2. Jeżeli dokumenty dołączone do wniosku o wydanie zezwolenia na czas oznaczony utraciły swoją ważność, do wniosku o wydanie zezwolenia na kolejny okres dołącza się aktualne dokumenty, a w przypadku zezwolenia, o którym mowa w § 1 pkt 1 lit. c, dodatkowo oświadczenie, o którym mowa w art. 81 ust. 3 ustawy.
3. Wniosek złożony po upływie terminu, o którym mowa w ust. 1, stanowi wniosek o wydanie nowego zezwolenia.
Rozdział 2
Zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego
§ 5.[Wniosek o wydanie zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego] 1. Do wniosku o wydanie zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego należy dołączyć:
1) (uchylony);
2) dokument potwierdzający tytuł prawny wnioskodawcy do korzystania z miejsca, w którym ma być prowadzony skład podatkowy, zawierający adres i numer ewidencyjny działki, na której znajdować się ma skład podatkowy;
3) zaświadczenie wydane przez właściwy oddział Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o niezaleganiu przez wnioskodawcę z zapłatą składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne;
4) informację z Krajowego Rejestru Karnego o niekaralności osób kierujących działalnością wnioskodawcy za przestępstwo przeciwko wiarygodności dokumentów, przeciwko mieniu, przeciwko obrotowi gospodarczemu, przeciwko obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi lub przestępstwo skarbowe;
5) dokumenty, wymagane na podstawie przepisów odrębnych, związane z działalnością wykonywaną w składzie podatkowym lub rodzajem wyrobów akcyzowych, w szczególności wymagane koncesje lub zezwolenia, chyba że ich wydanie na podstawie przepisów odrębnych uwarunkowane jest obowiązkiem posiadania zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego;
6) dokumenty mające znaczenie dla przeprowadzania kontroli celno-skarbowej, określone w przepisach odrębnych, które powinny zostać dołączone do zgłoszenia, o którym mowa w art. 108 ust. 2 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2022 r. poz. 813, z późn. zm.);
7) oświadczenie, o którym mowa w art. 48 ust. 4 lub 4d ustawy, w przypadkach, o których mowa w art. 48 ust. 3 pkt 1, 1a, 2 i 4 lub ust. 4a ustawy.
2. Podmiot posiadający już zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego do wniosku o wydanie zezwolenia na prowadzenie innego składu podatkowego dołącza dokumenty określone w ust. 1 pkt 2 oraz 5-7.
3. Wzór wniosku, o którym mowa w ust. 1, określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
§ 6.[Wniosek o wydanie rolnikowi zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego, w którym będą wykonywane wyłącznie czynności polegające na wytwarzaniu na własny użytek estru lub czystego oleju roślinnego] 1. Do wniosku o wydanie rolnikowi zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego, w którym zgodnie z ustawą z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych (Dz. U. z 2022 r. poz. 403) będą wykonywane wyłącznie czynności polegające na wytwarzaniu na własny użytek estru lub czystego oleju roślinnego, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 11 lit. c tej ustawy, należy dołączyć:
1) zaświadczenie wydane przez właściwy oddział Zakładu Ubezpieczeń Społecznych lub jednostkę organizacyjną Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego o niezaleganiu przez wnioskodawcę z zapłatą składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne;
2) dokumenty określone w § 5 ust. 1 pkt 2 oraz 4-6.
2. Rolnik posiadający już zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego do wniosku o wydanie zezwolenia na prowadzenie innego składu podatkowego, o którym mowa w ust. 1, dołącza dokumenty określone w § 5 ust. 1 pkt 2 oraz 5 i 6.
3. Wzór wniosku, o którym mowa w ust. 1, określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§ 7.[Zabezpieczenie akcyzowe] 1. Przed wydaniem zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego właściwy naczelnik urzędu skarbowego wzywa wnioskodawcę do złożenia zabezpieczenia akcyzowego, w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania, chyba że wnioskodawca został zwolniony z obowiązku złożenia zabezpieczenia na podstawie art. 64 ust. 1 ustawy.
2. Na uzasadniony wniosek złożony przez wnioskodawcę przed upływem terminu, o którym mowa w ust. 1, właściwy naczelnik urzędu skarbowego może przedłużyć termin wyznaczony do złożenia zabezpieczenia akcyzowego nie dłużej jednak niż o 30 dni.
3. Przed zmianą zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego, o której mowa w art. 48 ust. 7 ustawy, w przypadku gdy zmiana zezwolenia powoduje, że po zmianie zezwolenia zabezpieczenie akcyzowe złożone przez podmiot prowadzący skład podatkowy nie zapewni pokrycia w należnej wysokości kwoty zobowiązania podatkowego albo kwoty zobowiązania podatkowego i opłaty paliwowej, właściwy naczelnik urzędu skarbowego wzywa wnioskodawcę do złożenia dodatkowego lub nowego zabezpieczenia akcyzowego, w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania, chyba że wnioskodawca został zwolniony z obowiązku złożenia zabezpieczenia na podstawie art. 64 ust. 1 ustawy. Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio.
§ 8.[Wezwanie do usunięcia uchybień] 1. Właściwy naczelnik urzędu skarbowego, przed podjęciem z urzędu decyzji o cofnięciu zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego, wzywa podmiot prowadzący skład podatkowy do usunięcia stwierdzonych uchybień w określonym terminie, o ile charakter stwierdzonych uchybień pozwala na ich usunięcie.
2. Właściwy naczelnik urzędu skarbowego, przed wydaniem decyzji o cofnięciu zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego, może przeprowadzić kontrolę składu podatkowego, w szczególności w zakresie rozliczeń z tytułu podatku akcyzowego oraz aktualnego stanu ilościowego i jakościowego wyrobów akcyzowych znajdujących się w składzie podatkowym.
Rozdział 3
Pozostałe zezwolenia na wykonywanie działalności w zakresie podatku akcyzowego
§ 9.[Wniosek o wydanie zezwolenia na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca] 1. Do wniosku o wydanie zezwolenia na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca należy dołączyć:
1) plan miejsca odbioru wyrobów akcyzowych;
2) dokument potwierdzający tytuł prawny wnioskodawcy do korzystania z miejsca odbioru wyrobów akcyzowych;
3) dokumenty określone w § 5 ust. 1 pkt 3-6.
2. Podmiot posiadający już zezwolenie, o którym mowa w ust. 1, do wniosku o wydanie kolejnego zezwolenia na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca dołącza dokumenty określone w ust. 1 pkt 1 i 2 oraz § 5 ust. 1 pkt 5 i 6.
3. Wzór wniosku, o którym mowa w ust. 1, określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
§ 10.[Wniosek o wydanie zezwolenia na wykonywanie czynności w charakterze przedstawiciela podatkowego] 1. Do wniosku o wydanie zezwolenia na wykonywanie czynności w charakterze przedstawiciela podatkowego należy dołączyć:
1) oświadczenie, o którym mowa w art. 81 ust. 3 ustawy;
2) dokumenty określone w § 5 ust. 1 pkt 3-5 dotyczące przedstawiciela podatkowego.
2. Podmiot posiadający już zezwolenie, o którym mowa w ust. 1, do wniosku o wydanie kolejnego zezwolenia na wykonywanie czynności w charakterze przedstawiciela podatkowego dołącza dokumenty określone w ust. 1 pkt 1 oraz § 5 ust. 1 pkt 5.
3. Wzór wniosku, o którym mowa w ust. 1, określa załącznik nr 4 do rozporządzenia.
§ 11.[Wniosek o wydanie zezwolenia na wyprowadzanie wyrobów akcyzowych z cudzego składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy przez podatnika] 1. Do wniosku o wydanie zezwolenia, o którym mowa w § 1 pkt 1 lit. d, należy dołączyć:
1) pisemną zgodę, o której mowa w art. 54 ust. 3 ustawy;
2) dokumenty określone w § 5 ust. 1 pkt 3-5.
2. Podmiot posiadający już zezwolenie, o którym mowa w ust. 1, do wniosku o wydanie kolejnego zezwolenia dołącza dokumenty określone w ust. 1 pkt 1 oraz w § 5 ust. 1 pkt 5.
3. Wzór wniosku, o którym mowa w ust. 1, określa załącznik nr 5 do rozporządzenia.
§ 12.[Wniosek o wydanie zezwolenia] 1. Do wniosku o wydanie zezwolenia:
1) na prowadzenie działalności jako podmiot pośredniczący,
2) na wysyłanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany wysyłający,
3) na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca
- należy dołączyć dokumenty określone w § 5 ust. 1 pkt 3-5.
2. Wzór wniosku, o którym mowa w:
1) ust. 1 pkt 1, określa załącznik nr 6 do rozporządzenia;
2) ust. 1 pkt 2, określa załącznik nr 7 do rozporządzenia;
3) ust. 1 pkt 3, określa załącznik nr 8 do rozporządzenia.
§ 13.[Stosowanie § 7 i § 8 ust. 1 rozporządzenia] Do wydawania, zmiany oraz cofania zezwoleń, o których mowa w § 1 pkt 1 lit. b-g, stosuje się odpowiednio § 7 i § 8 ust. 1.
Rozdział 4
Przepis końcowy
§ 14.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 maja 2019 r.2)
1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 kwietnia 2022 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. poz. 939).
2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 21 grudnia 2015 r. w sprawie zezwoleń na wykonywanie działalności w zakresie podatku akcyzowego (Dz. U. z 2017 r. poz. 1714 oraz z 2018 r. poz. 1043), które utraciło moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zgodnie z art. 4 ustawy z dnia 12 grudnia 2017 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2018 r. poz. 137 i 2404).
Załączniki do rozporządzenia Ministra Finansów
z dnia 12 kwietnia 2019 r. (Dz. U. z 2022 r. poz. 1762)
Załącznik nr 1
WZÓR - WNIOSEK O WYDANIE ZEZWOLENIA NA PROWADZENIE SKŁADU PODATKOWEGO
Załącznik nr 2
WZÓR - WNIOSEK O WYDANIE ROLNIKOWI ZEZWOLENIA NA PROWADZENIE SKŁADU PODATKOWEGO, W KTÓRYM ZGODNIE Z USTAWĄ Z DNIA 25 SIERPNIA 2006 R. O BIOKOMPONENTACH I BIOPALIWACH CIEKŁYCH (DZ. U. Z 2022 R. POZ. 403) BĘDĄ WYKONYWANE WYŁĄCZNIE CZYNNOŚCI POLEGAJĄCE NA WYTWARZANIU NA WŁASNY UŻYTEK ESTRU LUB CZYSTEGO OLEJU ROŚLINNEGO, O KTÓRYCH MOWA W ART. 2 UST. 1 PKT 11 LIT. C TEJ USTAWY
Załącznik nr 3
WZÓR - WNIOSEK O WYDANIE ZEZWOLENIA NA NABYWANIE WYROBÓW AKCYZOWYCH JAKO ZAREJESTROWANY ODBIORCA
Załącznik nr 4
WZÓR - WNIOSEK O WYDANIE ZEZWOLENIA NA WYKONYWANIE CZYNNOŚCI W CHARAKTERZE PRZEDSTAWICIELA PODATKOWEGO
Załącznik nr 5
WZÓR - WNIOSEK O WYDANIE ZEZWOLENIA NA WYPROWADZANIE WYROBÓW AKCYZOWYCH Z CUDZEGO SKŁADU PODATKOWEGO POZA PROCEDURĄ ZAWIESZENIA POBORU AKCYZY PRZEZ PODATNIKA, O KTÓRYM MOWA W ART. 13 UST. 3 USTAWY Z DNIA 6 GRUDNIA 2008 R. O PODATKU AKCYZOWYM
Załącznik nr 6
WZÓR - WNIOSEK O WYDANIE ZEZWOLENIA NA PROWADZENIE DZIAŁALNOŚCI JAKO PODMIOT POŚREDNICZĄCY
Załącznik nr 7
WZÓR - WNIOSEK O WYDANIE ZEZWOLENIA NA WYSYŁANIE WYROBÓW AKCYZOWYCH JAKO ZAREJESTROWANY WYSYŁAJĄCY
Załącznik nr 8
WZÓR - WNIOSEK O WYDANIE ZEZWOLENIA NA JEDNORAZOWE NABYCIE WYROBÓW AKCYZOWYCH JAKO ZAREJESTROWANY ODBIORCA