do góry
Bezpłatny dostęp na 30 dni do INFORFK skorzystaj
Pobieranie danych...
 
data dodania: 09.07.2021
codzienne aktualności na Twojej komórce - pobierz aplikację mobilną
 

Opóźnienia w wypłatach świadczeń z ZUS

W okresie epidemii wywołanej przez wirus SARS-CoV-2 pracownicy infolinii Biura Rzecznika Praw Obywatelskich odbierają od obywateli sygnały o opóźnieniach w wypłatach świadczeń z ZUS, szczególnie zasiłków chorobowych i macierzyńskich. Długotrwałość postępowania ZUS ma istotny wpływ na sytuację finansową wnioskodawców. W wielu przypadkach ten stan znacząco rzutuje na ich sytuację rodzinną.

Dodatkowym problem jest utrudniony osobisty kontakt z organem rentowym. Obywatele sygnalizują niemożność nawiązania telefonicznego kontaktu z właściwym oddziałem ZUS, celem uzyskania informacji na temat złożonego wniosku o wypłatę świadczenia.

W dniu 10 lipca 2020 r. Rzecznik skierował wystąpienie do Prezesa ZUS sygnalizując powyższe problemy i prosząc o informacje czy i jakie środki zaradcze zostaną wprowadzone w celu wyeliminowania występujących przypadków wielomiesięcznego oczekiwania na wypłatę należnych świadczeń.

W odpowiedzi z dnia 29 lipca 2020 r. ZUS wyjaśnił, eż monitorowany jest stan obsługi spraw, a także podejmowane są działania, które usprawniają obsługę wniosków o świadczenie. Jak wynika z treści odpowiedzi udzielonej Rzecznikowi, w okresie pandemii zwiększył się zakres zadań wykonywanych przez ZUS (wnioski o nowe świadczenia i uprawnienia wynikające z uchwalonych przepisów Tarcz Antykryzysowych: świadczenie postojowe, zwolnienie z opłacania składek, wypłata dodatkowego zasiłku opiekuńczego). W piśmie zamieszczone zostały szczegółowe dane liczbowe.

Ponadto w odpowiedzi poinformowano, że podejmowane są starania aby świadczenia były wypłacane terminowo, a opóźnienia występowały sporadycznie. Wprowadzono np. nowe instrumenty informatyczne, które przyspieszają i usprawniają obsługę wniosków. Dokonano przesunięcia pracowników z innych komórek do obsługi wniosków o zasiłki.

Kolejną interwencję w tej sprawie Rzecznik podjął w dniu 11 sierpnia 2020 r. kiedy to ponownie zwrócił się do ZUS, wskazując na dalsze problemy obywateli. W odpowiedzi ZUS z dnia 21 lipca 2020 r. po raz kolejny przedstawiono szczegółowe dane liczbowe obrazujące zwiększenie wpływu wniosków oraz zapewniono, że pomimo zdarzających się opóźnień, wszystkie należne świadczenia w razie choroby i macierzyństwa są świadczeniobiorcom sukcesywnie wypłacane.

Niestety, Rzecznik nadal odbiera sygnały wskazujące na sytuacje opóźnień w wypłacie świadczeń. Wobec tego, w dniu 1 lipca 2021 r. Rzecznik skierował do ZUS kolejne wystąpienie zwracając uwagę na te przypadki i prosząc o informacje jakie środki zaradcze zostaną wprowadzone w celu ich wyeliminowania.

Źródło: Rzecznik Praw Obywatelskich

Zgłaszanie umów o dzieło w ZUS od 1 stycznia 2021 r. – praktyczne wskazówki (PDF)

Publikacja omawia zasady realizowania nowego obowiązku – zgłaszania do ZUS umów o dzieło zawieranych od 1 stycznia 2021 r.

Kup już za: 11.92 zł

Potrzebujesz pomocy?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od IFK Platforma Księgowych
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK