do góry
Bezpłatny dostęp na 30 dni do INFORFK skorzystaj
Pobieranie danych...
 
data dodania: 08.06.2021
codzienne aktualności na Twojej komórce - pobierz aplikację mobilną
 

Doręczenia elektroniczne w postępowaniu podatkowym - po zmianach

Z dniem 1 lipca 2021 r. wchodzi w życie (w zasadniczym kształcie) ustawa z 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych. Jej podstawowym zadaniem jest określenie zasad wymiany korespondencji w relacji między podmiotami publicznymi oraz w relacji między podmiotami publicznymi i niepublicznymi, w tym z osobami fizycznymi.

Docelowo zasadniczym sposobem wymiany korespondencji ma być publiczna usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego realizowana na jeden, własny adres do doręczeń elektronicznych. Cel ten będzie realizowany etapami, a ostatecznie proces wdrażania tego systemu we wszystkich dziedzinach ma się zakończyć dopiero w 2029 r.

Co się zmieni w doręczeniach

Głównymi celami ustawy o doręczeniach elektronicznych ma być:

  1. zapewnienie wszystkim możliwości korzystania z jednego, własnego adresu do doręczeń elektronicznych, który będzie mógł być wykorzystany do korespondencji ze wszystkimi pozostałymi podmiotami korzystającymi z usług rejestrowanego doręczenia elektronicznego;
  2. skuteczna prawnie wymiana korespondencji między wszystkimi podmiotami korzystającymi z publicznej lub kwalifikowanej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego;
  3. odmiejscowienie procesu doręczenia przez umożliwienie wysyłania i odbierania korespondencji z dowolnego miejsca - brak będzie konieczności informowania każdorazowo obecnych i potencjalnych korespondujących o zmianie fizycznego miejsca pobytu;
  4. skrócenie czasu potrzebnego na realizację procesów doręczenia;
  5. zapewnienie stronom doręczenia wzajemnej identyfikacji;
  6. zapewnienie stronom doręczenia skutecznych prawnie dowodów doręczenia w postaci dowodów wysłania oraz dowodów otrzymania korespondencji;
  7. zapewnienie rozliczalności oraz niezaprzeczalności doręczeń.

Co istotne, pozostawiona została możliwość korzystania z doręczeń w formie przesyłki listowej w przypadku osób, które na wymianę korespondencji w postaci elektronicznej z różnych przyczyn nie są jeszcze gotowe.

Korespondencja elektroniczna zamiast papierowej

W praktyce najistotniejsze w nowym systemie doręczeń jest zastąpienie tradycyjnych przesyłek listowych korespondencją elektroniczną, przy jednoczesnym zachowaniu bezpiecznego przesyłania danych oraz zabezpieczenia szczegółów (dowodów) o nadaniu i odbiorze przesyłki.

W celu realizacji tegoż ustawa nakłada obowiązek posiadania adresu do doręczeń elektronicznych wpisanego do bazy adresów elektronicznych, powiązanego z publiczną usługą rejestrowanego doręczenia elektronicznego albo kwalifikowaną usługą rejestrowanego doręczenia elektronicznego.

Czytaj więcej w artykule: " Doręczenia elektroniczne w postępowaniu podatkowym - po zmianach" >>

Webinarium: Raportowanie schematów podatkowych a COVID - 19

TERMIN: 22 czerwiec 2021, godz. 13:00-14:00

Praktyczne webinarium „Raportowanie schematów podatkowych a COVID - 19”. Szkolenie poprowadzi Katarzyna Klimkiewicz-Deplano, ekspert INFORAKADEMII, doradca podatkowy, partner zarządzający w Advicero Nexia.

Kup już za: 126.65 zł

Potrzebujesz pomocy?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od IFK Platforma Księgowych
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK