PIP skontroluje tworzenie PPK

6 czerwca 2019 r. w siedzibie centrali ZUS w Warszawie rozpoczął się cykl szkoleń dla specjalistów z Państwowej Inspekcji Pracy i Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, których celem jest przygotowanie do prowadzenia kontroli tworzenia w zakładach pracy Pracowniczych Planów Kapitałowych.

W spotkaniu poświęconym najważniejszym aspektom związanym z wdrożeniem i prowadzeniem programu PPK uczestniczyli przedstawiciele kierownictwa Państwowej Inspekcji Pracy: zastępcy głównego inspektora pracy Bogdan Drzastwa i Dariusz Mińkowski, dyrektorzy departamentów  w GIP oraz szefowie Okręgowych Inspektoratów Pracy.

Bogdan Drzastwa odczytał list Wiesława Łyszczka, głównego inspektora pracy, skierowany do uczestników spotkania. Szef PIP stwierdził, że w związku z wejściem w życie z dniem 1 stycznia 2019 r. ustawy o pracowniczych planach kapitałowych przewidziane zostały kontrole. Dotyczyć one będą wypełniania przez pracodawców obowiązku zawierania umów o prowadzenie pracowniczych planów kapitałowych i umów o zarządzanie pracowniczymi planami kapitałowymi, a także obowiązku dokonywania wpłat do pracowniczych planów kapitałowych. Zadanie to będzie realizowane przez Państwową Inspekcję Pracy w ścisłej współpracy zarówno z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych i Polskim Funduszem Rozwoju.

Paweł Borys, prezes Polskiego Funduszu Rozwoju S.A. przybliżył założenia nowych rozwiązań prawnych dotyczących funkcjonowania PPK i strategiczne cele, jakie mają być osiągnięte dzięki nowym powszechnym zasadom oszczędzania pieniędzy na starość.

W dalszej części szkolenia prowadzonej przez Pawła Jaroszka, członka Zarządu ZUS eksperci PFR i ZUS omówili ekonomiczno-społeczne czynniki wdrażania PPK, zasady tworzenia PPK w firmie oraz sposoby zgłaszania do ubezpieczenia społecznego i ewidencjonowania płatników składek.

Źródło: Państwowa Inspekcja Pracy