02.05.2016 Kadry i płace

Jak zatrudniać na wyższych stanowiskach w służbie cywilnej - odpowiedzi na najtrudniejsze pytania z praktyki

Od 23 stycznia 2016 r. wyższe stanowiska w służbie cywilnej są obsadzane w drodze powołania. Wcześniej zatrudnienie na takich stanowiskach następowało na podstawie otwartego i konkurencyjnego naboru. Powołanie na wyższe stanowisko w służbie cywilnej następuje na czas nieokreślony.

Zatrudnianie osób na wyższych stanowiskach w służbie cywilnej na nowych zasadach, obowiązujących od 23 stycznia 2016 r., stwarza jednostkom budżetowym i samorządowym spore problemy. Poniżej przedstawiamy odpowiedzi na niektóre pytania dotyczące powoływania pracowników na wyższe stanowiska w służbie cywilnej oraz odwoływania z tych stanowisk.

Czy powołanie w służbie cywilnej może być poprzedzone konkursem? Jak sprawdzić kompetencje kierownicze kandydata do pracy?

Ustawa o służbie cywilnej nie wprowadziła wymogu wyłaniania kandydata na wyższe stanowisko w służbie cywilnej w drodze konkursu. Jednak powołanie może być poprzedzone konkursem, choćby przepisy szczególne nie przewidywały wymogu wyłaniania kandydata na dane stanowisko wyłącznie w wyniku konkursu (art. 681 Kodeksu pracy). Oznacza to, że nawet gdy przepisy szczególne nie uzależniają powołania od uprzedniego udziału w konkursie, organ, który chce zatrudnić pracownika na stanowisku z powołania, może uzależnić swoją decyzję od wyniku konkursu na to stanowisko. W związku z tym ewentualne przeprowadzenie konkursu na wyższe stanowisko w służbie cywilnej, określenie zasad jego prowadzenia, w tym sposobu i zakresu upowszechniania informacji o tym konkursie, należy do decyzji pracodawcy. Nie ma przy tym przeszkód, aby procedura takiego konkursu została określona w wewnętrznym akcie prawnym obowiązującym w urzędzie. W związku z tym, że przepisy znowelizowanej ustawy o służbie cywilnej nie przewidują otwartego i konkurencyjnego naboru jako trybu obsadzania wyższych stanowisk w służbie cywilnej, informacje o takich konkursach nie będą zamieszczane w bazie ogłoszeń BIP KPRM. Do decyzji pracodawcy będzie należało, czy i w jaki sposób upowszechni informację o konkursie.

Ustawa o służbie cywilnej nie określa ani sposobu, ani formy sprawdzenia kompetencji kierowniczych powoływanej osoby. W związku z tym dyrektor generalny urzędu dokonuje oceny w dowolny sposób, pozwalający na ustalenie, czy dana osoba spełnia te wymagania (np. przeprowadzenie testu, analiza doświadczenia zawodowego kandydata, rozmowa z kandydatem).

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne