Jak ustalić obowiązek ubezpieczeń z umowy zlecenia po rozwiązaniu stosunku pracy

Zleceniobiorca zatrudniony jednocześnie na podstawie umowy o pracę w innej firmie z wynagrodzeniem równym płacy minimalnej nie podlega obowiązkowo ubezpieczeniom społecznym ze zlecenia. Jeśli jednak umowę zlecenia wykonuje także po ustaniu zatrudnienia, składki ZUS będą obowiązkowe. Gdy wynagrodzenie z umowy zlecenia zostanie wypłacone po ustaniu zatrudnienia, ale dotyczy okresu, w którym zleceniobiorca pozostawał jednocześnie w stosunku pracy - z tytułu tej umowy należna jest tylko składka zdrowotna. Na obowiązek ubezpieczeń nie ma bowiem wpływu data wypłaty wynagrodzenia.

Pracownicy spełniający jednocześnie warunki do objęcia ich obowiązkowo ubezpieczeniami emerytalnym i rentowymi z innych tytułów są obejmowani ubezpieczeniami tylko z tytułu stosunku pracy, pod warunkiem że ich podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne z tytułu stosunku pracy jest równa co najmniej kwocie minimalnego wynagrodzenia za pracę. Jeżeli więc wynagrodzenie ze stosunku pracy będzie mniejsze, zleceniobiorca będzie objęty obowiązkowo ubezpieczeniami społecznymi i ubezpieczeniem zdrowotnym także z tytułu umowy zlecenia. W przypadku zleceniobiorców podstawą wymiaru składek jest przychód w rozumieniu przepisów podatkowych, jeżeli w umowie zlecenia odpłatność za jej wykonanie została określona kwotowo, w kwotowej stawce godzinowej lub akordowej albo prowizyjnie.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne