07.03.2016 05:00 Podatki

System ewidencji i kontroli faktur ograniczy szarą strefę w VAT

Wprowadzenie efektywnego systemu ewidencji i kontroli faktur, opartego na oprogramowaniu, które „dostrzega” również relacje pomiędzy poszczególnymi e-dokumentami wydaje się jednym z podstawowych warunków skutecznej walki z szarą strefą.

Oszustwa, w tym wyłudzenia bardzo często opierają się na braku możliwości skutecznego śledzenia zdarzeń gospodarczych jako łańcucha – sekwencji produkcji-dostaw (import/eksport)-sprzedaży. Coraz więcej krajów decyduje się na budowę centralnych systemów, umożliwiających operacyjną, elektroniczną synergię pomiędzy danymi firm oraz służb celnych i skarbowych. Rozwiązania, które można określić jako Centralną Bazę Faktur wprowadziły min. Czechy i Słowacja, kilka lat wcześniej prace nad ewidencją faktur podjęła Portugalia, która już w 2008 roku wprowadziła tzw. jednolity plik kontrolny, a od 2013 roku zbiera wszystkie dane transakcyjne i podatkowe w standaryzowanych formatach. Dyrektywy Unii Europejskiej wskazują jasno, że elektroniczne dokumenty (w tym e-faktury) będą za kilka-kilkanaście lat standardem. W relacjach B2G (transakcje z podmiotami administracji publicznej) jeszcze wcześniej. Doświadczenia innych krajów pokazują, że takie „odgórne” regulacje zdecydowanie przyspieszają rozpowszechnienie się e-faktur w „zwykłym” obiegu (B2B).

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Najnowsze dokumenty